mandag den 5. marts 2012

3. dag på Island



Så kom dagen, hvor jeg skulle holde oplæg på Universitetet i Akureyri. Efter en taxatur i et ret kuperet og snedækket terræn dukkede, ud af det blå, Universitet frem. Et arktektonisk meget lækkert Universitet i rustikke materialer. På min vej gennem det sundhedsfaglige fakultet, kunne jeg konstatere, at billedet var præget af gruppearbejdende studerende - lige som på Campus Næstved. Faciliteterne lignede umiddelbart, hvad vi også tilbyder vores studerende; åbne og lukkede gruppelokaler, internet mv. Jeg blev mødt af nogle rigtig søde, interesserede og diskussionslystne kollegaer. Utroligt, at rejse til et andet land, møde helt fremmede mennesker og alligevel ved alle straks nøjagtigt, nøjagtigt, hvad det er der er i spil. Det er da kollegaskab udover alle grænser. Mit oplæg tog afsæt i en præsentation af den danske sygeplejerskeuddannelse samt UCSJ. Det stod hurtigt klart, at den danske uddannelse har langt flere kliniske ECTS-points i sig, end den islandske kusine. I morgen, når vi skal drøfte færdigheds- og simulationstræning, skal det vise sig, hvordan det præcist indgår i studiet. Hvilken type ECTS-points undervisningsformerne repræsenterer. Oplæggets hovedel havde fokus på forskellige perspektiver på læring. Herunder elementer af UCSJ læring. Så nu kendes projektet også på Island :-D Vi drøftede geografiske udfordringer i forhold til læring. Tydeligvis fandt islændingene det morsomt, at vi har geografiske udfordringer, men som de sødt formulerede det, lever vi i hver vores verden! I Akureyri har de gjort sig mange erfaringer med især parallel undervisning. På trods af forsøg på, at imødegå virkelige geografiske udfordringer, er det undervisernes oplevelse, at det har skabt flere problemer end det har skab konstruktiv læring. I morgen skal jeg huske at spørge, om de præcise omstændigheder for parallelundervisningen, om de har bud på, hvorfor det ikke lykkedes og om de evt. har dokumentation herfor. Den del af mit oplæg, der indbefattede e-læringsobjekters inddragelse i undervisningen og forskellige læringsstile, optog mine islandsk kollegaer meget. De var ret begejstrede for den lille Jeoparydy film, som jeg viste dem. Læsere med adgang til UCSJ´s intranet kan se filmen på http://neta.ucsj.dk/intranet.nsf/neo_ucsj/?OpenPage. Samme morgen havde netop studerendes engagement i undervisningen været en drøftelse på fakultetsmødet. Derfor var de meget optaget af, at høre nærmere om forskellige pædagogiske kreative tilgange til undervisningen. Også på det helt praksisnære felt med fx min 'Kari Martinsen karrusel', som er en læringsaktivitet, hvor studerende i mindre grupper skal forstå forskellige eksistentielle begreber. Karrusellen består kort fortalt af runde, farverige laminerede papskiver, der har en velcroanordning, hvorunder begreber, fx.tillid og magt, uddybes i stikord. Meget simpelt, men en undervisningsform der imødegår forskellige læringsstile (Dunn & Rundle), hvor der ses, hører, røres og kræves bevægelse. Dagen bød på interessante faglige diskussioner inden for det pædagogiske felt, som det skal blive spændende, at videreføre i morgen.

Billede et er Universitetet set udefra. Billede 2 model af samme. Billede 3 er en klokke foran Universitetet som tages i anvendelse ved glædelige begivenheder.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.