lørdag den 3. marts 2012

1. dag på Island

Efter et ekstra grundigt security-tjek i CPH, med ekstra undersøgelse af overtøj med mere (ser jeg så mistænkelig ud??) gik turen direkte mod 1. dags destination; Reykjavik. Super fin tur med fint udkig til de mest perfekte 'Carebear' skyer (hvem kender ikke dem?!). Mødet med et landskab der mindede om et månelandskab overraskede lidt. Men efter lidt længere kørsel kunne klipper og ...er det bjerge eller nogle af de over 200 vulkaner, der er heroppe? Det ser tilgengæld råt og vildt ud. Super dejligt... og jeg kom til at tænke på, hvordan mennesker før nyere tid dog har kunne overleve i omgivelser der virke så genstridige og ugunstige? Hvad kunne de spise ud over fisk???? Hatten af for det. Hotellet ligger lige i hjertet af Reykjavik og er virkelig dejligt og komfortabelt. Der er det lækreste strik i butikkerne heromkring. indtrykket af Reykjavik er, at det er en ret lille hovedstad. Små sjove og gamle gader i den helt centrale del, hvor man pludselig mellem to bygninger kigger direkte ud på kyst og fjelde i nærmest spytafstand. I periferien af Reykjavik bevidner halvfærdige gigantbyggerier omgivet af rustne skurvogne, det økonomiske kollaps heroppe for 3 ½ år siden. I morgen går turen videre mod Akureyri, som er den egentlige destination. Det var dog nødvendigt med et pitstop her i Reykjavik for, at få rejseplanen til at hænge sammen. I morgen skal jeg lige have pudset mit oplæg af til underviserene på det sygeplejefaglige fakultet på Universitetet i Akureyri. Jeg er jo blevet klar over, at islændinge har dansk i skolen, så nu er jeg blevet helt i tvivl om jeg skal holde mit oplæg på engelsk som planlagt eller??? Jeg må vejre stemningen, når jeg står der mandag morgen. Mandag er også den dag, hvor de endelige møder og aktiviteter bliver fremlagt for mig. Jeg ser meget frem til, at høre om, hvordan de løser deres geografiske udfordringer på Nord Island. Hvordan de arbejder med skills lab og simlutaion lab - tænker, at de må have stor inspiration fra det amerikanske kontinent, som ligger ufatteligt 'lige rundt om hjørnet', her på Island. Hvilke dukker har de fx? Hvordan laver de set-uppet? Hvilke andre elementer trækker de ind? Hvordan kobler de skills lab læring med sim lab læring? Hvordan bærer de sig ad med, at tiltrække og fasthold så mange mænd i faget? Og spiller mon studievejledningen en rolle her og evt hvilken? Hvilken fortolkning har de af klinik og kliniske færdigheder? Hvordan integrerer de det i studiet? På hvilken måder drager de nytte af, at være i et universitetsmiljø og hvilken betydning har det i forhold til såvel det tværfaglige samarbejde og fagets status? Betyder det overhovedet noget? JA, jeg har mange ærinder og drøftelse forude i den kommende uge. Det bliver bare så spændende! Over and out herfra. Sengen kalder ikke - den råber højt. Glæder mig til at blogge i morgen aften fra Akureyri!   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.