torsdag den 8. marts 2012

Island 6. dag fagligt


Dagens faglige aktivitet har bestået i refleksioner over udvekslingens faglige udbytte. Jeg havde forberedt og fremsendt en række områder jeg gerne ville drøfte, sammenligne samt have relevante fagudøveres bud på feltet med henblik på inspiration inden for områderne.
De områder som jeg på forhånd havde fremsendt og forberedt mig på er som følgende;
- sygeplejerskeuddannelsen struktur, opbygning og indlejrede pædagogiske tænkninger
- læring. Her præsenterede jeg UCSJ læring elementerne F2F, parallelundervisning, e-learning. Gav eksampler på, hvordan vi på Campus Næstved fx tværfagligt er i gang med, at udvikle e-læringsobjekter omkring hygiejne. Et styret læringsforløb på læringsplatform Fronter. Visuelt ligner det et brætspil. Film med studerende, der laver brud på hygiejnen. Find hvilke fejl der er tale om. Film om korrekt håndvask. Multiple choises.
Præsenterede ligeledes, hvordan min Kari Martinsens karrusel fungerer læringsmæssigt samt mit Jeopardyspil. Her viste jeg dem det faktiske spil, men viste også den film som kommunikationsafdelingen har optaget af min undervisning. Videre havde jeg forberedt en spilleplade med sygeplejeteoretikere, som jeg formodede, de i Island har kendskab til; Florence Nigthingale, Henderson, Orem, Travellbee, Benner & Wrubel. Den læringsmæssige idé er, at der i de forskellige teams skabes diskussion af spørgsmålet baseret på den teoretiske viden de studerende har tilegnet sig gennem den teoretiske undervisning. Videre er fordelen, at de studrende kan vende tilbage til spillet, når som helst, da det ligger in the sky. Fx kan de spille det i studiegruppen med henblik på den egentlige forståelse og læring samt repetition.
Derudover fremhævede jeg hvordan de forskellige elementer af læringsstile, faktisk er repræsenteret i denne undervisningsform; se, lytte, røre, bevæge. Dvs. at studerende vil møde undervisningsdele der imødekommer de læringsstile de hver i sær er i besiddelse af. Dunn & Rundle.
Mit oplæg gav mange gode drøftelser og diskussioner. Underviserne på Universitetet i Aukureyri fandt mit oplæg om forskellige perspektiver på læring meget inspirerende, ifølge deres egne udsagn.   
Mit egentlige faglige udbytte af denne diskussion går på, at man også på Island gerne vil arbejde med, at integrere e-learning i studiet. Deres motivation er, at gøre de studerende engagerede.
Jeg må konstatere, at jeg lige inden for dette felt, ikke har fået konkrete inspirationer, at bringe med hjem, da det jeg kom med, var længere fremme end det Universitetet i Akureyri har integreret i studiet.
Til gengæld havde de meget erfaring med parallelundervisning. Som jeg tidligere skrev på min blog, har de 7 ’klasserum’ placeret rundt omkring på Island med studerende der modtager parallelundervisning. Her er der tale om virkelige geografiske udfordringer. Underviserne fandt ikke kvaliteten af den studerendes kompetencer i overensstemmelse med det påkrævede. Set i lyset af studiets struktur, hvor den studerende ikke gennemgår kliniske uddannelsesforløb, som vi kender det i Danmark, men udelukkende (næsten) gennemgår det i skills lab. på Universitetet, er undervisernes udsagn berettiget. Det vil sige, at al læring frem til endt studie stort set foregår foran et webcam…. Og derfra, ud at arbejde som professionel sygeplejerske. Set i det perspektiv, kan det ikke vække faglig bekymring på samme måde, at det er enkelte undervisningsdele/kurser der foregår parallelt i UCSJ. Men, samtidigt vidner det også om, at parallelundervisning ikke er et håndtag der bør skrues væsentligt op for, men mere indgå som et supplement.
Det var til gengæld meget nyt for mig, den måde som islændingene tænker klinisk uddannelse på. Nemlig, at næsten al klinik foregår på Universitetet. Der kan jo diskuteres for og i mod. Men, det er elementer, som vi kan vælge at kigge nærmere på, som inspiration, i forhold til, at sygeplejerskeuddannelsen i UCSJ har stadig større udfordringer med at skaffe de kliniske pladser, som studiet aktuelt er skruet sammen. Kan man forestille sig, at der fx det første studieår kan tænkes klinik, som der gøres på Island; teori, skill. lab + sim. Lab., test (praktisk + multiple choises). Det er da noget vi i hvert fald kan drøfte. Dette var nok det som umiddelbart har givet mest input og mest at tænke over. Samtidigt er jeg overrasket over, hvor simpelt/primitivt deres skill. lab er opbygget, når det tages i betragtning, at de bruger det i en væsentligt del af de 4 års studium.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.